Lige inden sommerferien fik jeg nyt arbejde på en anden skole i en anden kommune. Jeg skulle starte 1. klasse. Jeg havde sommerfugle i maven hele første uge op til start, som for mit vedkommende var den 5. august.
Jeg bruge den første uge, inden børnene startede, på mange forskellige møder, men jeg nåede også lidt praktisk arbejde. Fx fandt jeg de hæfter frem, som jeg skulle bruge til skrive- stavetræning. Jeg har været vant til at bruge hæfter i A4 størrelse, men på min nye skole, bruger vi A5 størrelser, så jeg måtte tilrette min forside lidt.
I dag har vi haft den første skriveseance. Vi startede med at gøre hæfterne klar, hos mig, skal alle børn lime en forside på og skrive deres navn. Derefter fortalte jeg, hvad opgaven gik ud på, og viste dem, hvordan jeg ville gøre.
Min sætning lød ”Jeg havde sommerfugle i maven da jeg skulle starte i skole”. Jeg viste eleverne at de kunne sætte streger, hvis ikke de kunne høre lydene i ordet.
Jeg glemte, jeg skal jo også lige tilbage i gear, at alle skulle sige deres sætning højt og det bevirkede, at flere havde svært ved at finde på, hvad de skulle skrive. Eleverne fik skrivetid, og imens gik jeg rundt og kiggede på, hvordan de arbejdede. Da tiden var gået, valgte jeg en elev, som kom op til tavlen og dikterede sin sætning. Sætningen blev efterfølgende rettet sammen med klassen.
I klassen tog vi en snak om ordbanken. Hvad bruger man en bank til – at sætte penge i og hæve fra, når man har brug for det. Vi talte om, at det fremover er ok at hæve ord fra ordbanken. Vores flotte ordbank kom op at hænge sammen med dagens ord, som hos os blev ”jeg”.
Derefter måtte klassen ud at have en lufter på legepladsen, det havde været en svær opgave for dem. Ikke alle kom i hus med en sætning, mange havde svært ved at finde på, hvad de skulle skrive og nogle syntes det var svært at skrive.
Hver uge fremover laver vi denne skrive- stavetræning og jeg er sikker på, at inden vi har nået efterårsferien, så er langt de fleste fortrolige med opgaven.
Min pointe i dette skriv er derfor, at selv om I måske har oplevet det var svært at komme i gang, så er der håb forude, I skal bare blive ved 🙂
Siden artiklen er skrevet, så er der udviklet Elevark til opgaverne. Der bruges derfor en mappe til alle ark fremfor et skrivehæfte.
God skrive- stavelyst
Pernille