Beskrivelse
En øde ø, er et lille forløb om at forlise og strande på en øde ø. Idéen er, at eleverne strander på hver deres ø. Undervejs skal der både skrives, tegnes, males, bygges huler, leges og festes. Forløbet kan både foregå ude i det gode vejr, men også indenfor, hvis vejret ikke er med jer.
Sådan arbejdes med “en øde ø”
Dag 1
Gør klar til højtlæsning ved at lægge nogle tæpper på jorden. Tæpperne skal forestille at være joller, så alle eleverne skal kunne være på tæpperne.
Læs nu historien højt og lad eleverne forestille sig, hvordan det må være at forlise og blive skyllet i land på en øde ø. Tag gerne en runde, hvor eleverne fortæller om deres fantasi-oplevelser.
Herefter skal eleverne tegne et kort over deres ø og skrive dagbog om de fantasi-oplevelser, som de evt. har fortalt højt.
Dag 2
På dag to skal det handle om vilde dyr.
Læs dagens historie højt og lad derefter eleverne male vilde dyr og fantasi dyr. Brug vandfarver og mal på A3 papir. Når dyrene er færdigmalede skal de lamineres og hænges op på det område, hvor I er standet på en øde ø.
Derefter skrives der dagbog om hvordan det var at møde et vildt dyr.
Dag 3
Læs dagens historie højt og lad derefter eleverne bygge hver deres hule. De kan evt. være adviseret i forvejen, så de medbringer tæpper og andet byggemateriale til dagen.
Bagefter skal eleverne tegne og skrive lidt om deres hule.
Dag 4
Efter at have læst dagens historie højt, får eleverne hver deres kopi af morsealfabetet. Hvis eleverne har lommelygter med, kan de i makkerpar blinke koder til hinanden.
Hvis ikke eleverne har lommelygter med, uddeles et stykke papir til hver elev og de inddeles i makkerpar. De skal ud fra kodesystemet skrive en sød besked til hinanden.
Derefter er det en god idé at tage en snak med eleverne om, hvad et morsealfabet er og, hvad det bruges til. I skal også tale om, hvad deres råb om hjælp skal indeholde.
Når eleverne er færdige med deres råb om hjælp, hænges de op rundt omkring på skolen.
Dag 5 + 6
På dag fem skal eleverne igen forestille sig, at de befinder sig på en båd og er på vej tilbage over havet.
Når eleverne genforenes i klassen, skal der festes.
Sæt musik på og dans eller leg nogle lege, som klassen har lyst til at lege.
Til sidst skal eleverne skrive deres egen historie om at være strandet på en øde ø og tegne en tegning til historien.
God fornøjelse!
Materialet indeholder:
- Vejledning
- Opgave elevark
Følg Skriv og stav på:
Nyhedsbrev: Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om de nyeste opgaver
Facebook: https://www.facebook.com/skrivogstav.dk/
Følg Skriv og stav på Instagram: https://www.instagram.com/skrivogstav/