Hvordan skal der arbejdes med differentieret læse og skriveundervisning i 2 klasse? Og hvilke tanker ligger bag måden at arbejde med opgaverne på? Det vil du få et indblik i herunder:
Da skoleåret sluttede i juni måned, lå mine elever i 1. klasse meget spredt i forhold til deres skriftsproglige udvikling. I maj måned lavede jeg Hogrefes ordlæseprøve 1 med alle elever. Når jeg aflæser klasserapportens prikdiagram, ser jeg 2 i erkendelse, 6 i stabilisering, 6 i beherskelse og 7 i automatisering. Dette resultat er ikke ualmindeligt og det er grunden til at jeg som dansklærer i indskolingen er udfordret i at gennemføre en fælles læseundervisning.
Når eleverne møder ind i starten af august, nu i 2. klasse, vil deres skriftsproglige udvikling fortsat være på meget forskellige niveauer: Men ikke desto mindre skal jeg rumme dem alle sammen i min læse- skriveundervisning og sørge for at møde dem, der hvor de er.
Mine tanker bag differentieret undervisning
Jeg har tænkt mange tanker i forhold til, hvordan jeg kan lave en læse og skriveundervisning, som er tilstrækkelig undervisningsdifferentieret til at møde alle mine elever på hver deres niveau. Jeg skal kunne strukturere undervisningen, så alle elever arbejder med deres læsning og skrivning på samme tid. Det vil være vel vidende, at nogle elever vil have mere brug for støtte end andre, og nogle har brug for flere udfordringer end andre. Det er bestemt ikke en nem opgave, når man kun er én lærer til 21 (eller flere) elever.
Mine tanker har været i mange retninger, men jeg mener jeg nu har fundet den struktur, som jeg kan se mig selv i. Samtidig med at jeg på sigt gerne skal se en positiv progression for alle mine elevers skriftsproglige udvikling.
Mit udgangspunkt er, at alle elever skal arbejde med den samme bog og at vi skal læse en bog om ugen i den planlagte læse- skriveundervisning. Derudover skal der selvfølgelig arbejdes med forskellige litteraturforløb og andre skriftsproglige aktiviteter.
Før-læsningen
Klassen starter før-læsningen i plenum. Klassen deles ud i hold, hvor der arbejdes med læsning af bogen på forskellige måder. Her vil nogle hold blive færdige med læsningen før andre. Jeg udarbejder derfor relevante læseforståelsesopgaver til de elever, der har brug for ekstra udfordringer.
Efterlæsning
Efter-læsningen foregår igen i plenum med snak om tema med mere.
Når alle er færdige med bogen og den er talt godt igennem, arbejdes der med guided writing jf en skriveopgave med udgangspunkt i bogen.
Er du blevet nysgerrig og vil du se hele min udarbejdede struktur for læse og skriveundervisning i 2. klasse?
Se udvalget af læse og skriveopgaver til elever i 2. klasse
Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet og få en mail når de nye opgaver kommer
De bedste hilsner
Pernille Terkelsen – skolelærer og læsevejleder